Tre år etter han laget The Voice i Nordisk Film, får Lars Finnland programmet i fanget som ny ITV-sjef

- Et av de mest suksessfylte programkonseptene i Norge, sier den nye ITV-sjefen.

Publisert / Oppdater

Knut Kristian  Hauger
Knut Kristian Hauger

Tidligere sjef i tv-produksjonsselskapet Nordisk Film TV, Lars Finnland, er tilbake i tv-bransjen etter et kort opphold i eventselskapet 6. Sans. Fra og med denne uken tar han over som administrerende direktør i tv-produsenten ITV Studios Norge. 

 - Var ikke eventbransjen helt som du hadde forventet på forhånd?

- Blod er fortsatt tjukkere enn vann og det er i tv-bransjen jeg hører hjemme. Men det var utrolig lærerikt å være ett år i eventbransjen etter over 25 år i norsk tv-bransje. Det er definitivt mye å lære av eventbyråene som jo jobber «live» på nesten alt de gjør. Jeg kommer til å ta med meg erfaringene tilbake til tv-produksjonen. Og så er det noe eget med å produsere noe som er til glede for mange hundre tusen mennesker, sier Lars Finnland.   

Finnland tar over jobben til Eldar Nakken som tidligere i år ga seg i ITV Studios i Norge etter 12 år.

- Dette tenker jeg er en utrolig spennende utfordring hos en av de aller største og ledende tv-formateierne i verden. De har også gjort det bra i Norge med blant annet mange gode factual- og dokumentarserier. Jeg tenker ITVSstudios i Norge har et stort, stort potensiale for videre vekst og suksess, sier Lars Finnland til Kampanje.

Les også:  Tidligere Nordisk Film-sjef går til eventbransjen

Back in tv-business: Lars Finland er tilbake i den norske tv-industrien etter ett års opphold i eventbransjen og byrået 6. sans. Foto: Knut Kristian Hauger. 

Går til britisk tv-gigant

Leder av ITV i Norden, Mike Beale, som også er kreativ direktør globalt, mener «kompetansen og historikken til Lars Finnland snakker for seg selv.» 

- Jeg er veldig glad for at han blir med på laget vårt og at det er han som skal lede merkevaren ITV Studios i Norge over i en ny og spennende fase. Sammen med de lokale og kreative talentene våre og den sterke katalogen til ITV Studios, Talpa Global, Twofour Rights og Elk Entertainment, tror vi at produksjonsenheten vil styrke seg ytterligere, sier Beale.

ITV Studios Norge, som er eid av den britiske tv-giganten ITV, har lenge vært mest kjent for TV-serier som tar utgangspunkt i virkelighetens drama i yrkesgrupper som strekker seg fra jordmødre. brannmenn og bilbergingssjåfører. Etter at ITV kjøpte produksjonsselskapet Talpa har også underholdningsformater som «The Voice» kommet inn i porteføljen.  Frem til i dag er det fransk-eide Nordisk Film TV som har produsert denne serien.

- At ITV tar over produksjonen av «The Voice» er en stor og viktig nyhet. Dersom TV 2 bestemmer seg for en ny runde, da har vi rettighetene til et av de mest suksessfylte programkonseptene i Norge, sier Finnland. 

Overtar «The Voice» fra gamlejobben

Som tidligere toppsjef i Nordisk Film TV er ikke Finnland helt ukjent med programmet. Han var ansvarlig for programmet i tre sesonger frem til han sluttet i Nordisk Film TV i 2016.

- Var det viktig for ITV at du hadde produsert dette programmet tidligere?

- Det får du nesten spørre ITV om, men jeg vil tro at CV’ens innhold er av vesentlig art, sier Finnland.

Han kaller det et «shiny floor»-format som er en beskrivelse på et studiobasert underholdningsformat av det mer prangende og glamorøse slaget.

- Det finnes ikke så mange av disse programmene. Du har vel først og fremst «Norske Talenter», «Idol» og «The Voice». Det var helt klart en ekstra gulrot for meg at ITV studios nå har dette programmet i porteføljen og at jeg kan gå videre med dette i Norge. ITV er også kjent for denne type programformater i det engelske markedet.

- «The Voice» hadde rundt en halv million seere på finalen sist helg. Det er nesten en halvering siden toppen da du produserte det sist. Hva tenker du om det?

- Det er et format i stadig utvikling og vi må helt sikkert utvikle programmet videre. Men når det er sagt synes jeg programmet i år var veldig bra produsert av Nordisk Film TV. Jeg tror også formatet har større potensiale på ulike digitale plattformer. Også er det jo sånn at ser man «The Voice» opp mot det generelle fallet på lineær tv så er det ett av de programmene som har står seg best. Det er nok flere andre programkonsepter som når "middagshøyden" før «The Voice». 

- Blir stadig vanskeligere å stå alene

Da Lars Finnland sluttet i Nordisk Film i 2016 etter å ha vært i selskapet i 16 år sa tv-produsenten at tv-bransjen var et sted «hvor du ikke ble gammel». Men utelukket ikke et comeback. I Nordisk Film TV var han med å produsere programmer som «Vil du bli millionær», «Jakten på kjærligheten», «71 grader nord», «Da damene dro», «Heia Tufte» og «Åndenes makt».  Men mye har forandret seg siden den gang og utviklingen i dag er drevet av et voldsomt fall i lineær-tv-seing og en eksplosiv vekst i konsum av tv over internett. 

- Du har vært ute av bransjen i tre år, føler du at du har fulgt nok med på tv-utviklingen i disse årene?

- Jeg trenger nok kanskje en liten oppfriskning, og det er sikkert noen nye mennesker i ulike posisjoner. Men fokuset på å være en god historieforteller er nok mye den samme selv om seervanene og plattformene er i stadig endring.

- Hva blir den største utfordringen?

- Utfordringen er mangesidig, men desto viktigere er det å være del av en så stor organisasjon som ITV. Og så skal man huske at det ikke bare er i Norge man møter utfordringene. I alle markeder møter man de samme utfordringene med fallende seertall i det lineære markedet. Da tror jeg det blir litt lettere når man har større muskelkraft og et stort multi-internasjonalt selskap i ryggen. Vi går mot en verden der vi får stadig større aktører og da blir det stadig vanskeligere å stå alene.

Omsetter for 100 mill. – men beskjed om å vokse

Tallene for 2018 er ikke klare for ITV Studios i Norge, men 2017-tallene viser at omsetningen har bygget seg opp til rundt 100 millioner kroner. Det blir likevel småtteri for et selskap som omsetter for snaue 19 milliarder kroner verden over, og som produserer nærmere 9.000 timer med tv i løpet av ett år. 

Til sammenligning har ITV Studios Norway i Norge produsert og co-produsert over 40 ulike tv-serier i Norge inkludert «Aber Bergen», «Love Island», «Fødeavdelingen», «Blålys» og «Nattpatruljen.»

- Betyr Norge i det hele tatt noe for ITV?

 - Norge og Norden er viktige arenaer og mange ser til Norden og hva som skjer her hjemme og bringer det videre ut i det internasjonale markedet. Men de ser nok mer på Norden som ett territorium, enn Norge, Sverige og Danmark som forkjellige markeder.  

Med rundt 100 millioner kroner i omsetning i Norge, er ikke ITV Studios det største tv-produksjonsselskapet i markedet. Selskapet ligger et godt stykke bak størrelser som Nordic Entertainment (Strix og Monster), Shine Endemol (Rubicon) og Banijay (Mastiff og Nordisk Film TV). Sistnevnt ligger etter kjøpet av Screen Media an til å få en omsetning på godt over 400 millioner kroner. 

- Jeg har fått en klar beskjed om at det er vekst som gjelder. Ser du på ITVs formatkatalog og ITV studios som selskap er det rom for betydelig vekst. Nordmenn har også alltid hatt et spesielt godt forhold til Britisk utviklet TV. De fleste formatene som ITV utvikler er britiske og mange av dem har blitt kjøpt og adoptert på norske kanaler.

Nylig beveget selskapet seg også inn i dramasjangeren med serien «Aber Bergen». Finnland sier det absolutt er noe ITV Studios kan komme til å gjøre mer av. 

- Vi har ikke satt opp noen prioriteringsliste over sjangere, men ITV studios er allerede en stor dramaprodusent internasjonalt.

- Men så var det kanskje muligheten til å produsere en ny sesong av «Love Island» som ble tungen på vektskålen for å takke ja til jobben, eller..?

- For å si det sånn. Jeg produserer mer enn gjerne «Love Island». Alt i ITVs formatportefølje produserer jeg uten å mukke, ler Finnland.

Tre år etter han laget The Voice i Nordisk Film, får Lars Finnland programmet i fanget som ny ITV-sjef