I en artikkel på VG avslører skaperne av «Broen» noen av grepene de har tatt for å få den rette «Nordic noir-looken».

I de to siste sesongene er det regissør Rumle Hammerich som sammen med svenske Henrik Georgsson har regissert «Broen». De har tatt utgangspunkt i et konsept utviklet til den første sesongen.

- Vi har jo et veldig inspirerende konsept som Charlotte Sieling, som var den første regissøren på «Broen», utviklet sammen med scenograf og fotograf for hele serien. De skapte den visuelle looken, klær og alt mulig. Den jobber vi videre med. Det betyr blant annet at vi ikke filmer hus som er bygget før 1945, fordi serien på en måte handler om «Folkhemmet» som er gått litt opp i sprekkene, så vi filmer ikke historiske hus, sier Hammerich til VG.

Rumle Hammerich forteller også at det er enormt viktig at Malmø og København fremstilles likt – at de ligner hverandre. Malmø og København skal derfor fremstilles som én stor metropol med en bro i midten.

I tillegg nevner han at det alltid er november i «Broen», og at musikken er helt instrumental i å skape «nordic noir»-stemningen.