Abonnér på Kampanjes nyhetsbrev
Ved à klikke på "Abonner" godtar du vår personvernerklæring
Spesielt påpekte Frisch at NRKs promotering av P1 hadde demmet opp for lytterflukt i forbindelse med lanseringen av Kanal 24. Frisch mente at NRK, selv om radio- og tv-kanalene ikke er kommersielle, forstyrrer det kommersielle markedet.
SMF skriver i sitt brev at eventuelle konkurransemessige og kommersielle sideeffekter av egenpromoteringen ikke kan tillegges noen betydning når det skal vurderes om promoteringen er reklame.
Etter SMFs syn er det ingenting i forarbeidene til kringkastingsloven som er til hinder for at NRKs praksis om å promotere egne radiokanaler på NRK1 og NRK2.
«Disse innslagene må regnes som reell informasjon om kringkasterens faktiske programtilbud, og ikke som innslag hvor kringkasteren driver selvfremmende virksomhet med en direkte salgshensikt», skriver SMF.
De påpeker også i brevet at det ikke kan få betydning om innsalget som promoteres er et utdrag fra et kommende program, eller om det er en promotering av programmet/programserien som sådan.