Flåklypa-produsent øker omsetningen med nesten 130 millioner: - Sover nok litt bedre enn andre i bransjen

Men det er spillefilmene som løfter omsetning. Langt tøffere er det i reklamemarkedet og i strømmemarkedet.

Publisert / Oppdater

Øyvind Hofsrud
Øyvind Hofsrud Journalist

Produksjonsselskapet Qvisten er kanskje mest kjent for å produsere animasjonsfilmer for barn med blant annet «Flåklypa»-filmene og Thorbjørn Egners univers i spissen. Regnskapstallene til Qvisten for 2022 er rettt rundt hjørnet, men allerede nå kan Kampanje fortelle at omsetningen i selskapet skyter fart. Etter tre år på rad med en omsetning på mellom 50 og 60 millioner kroner, falt omsetningen i 2021 til 18 millioner. Nå kan imidlertid selskapet skilte med en omsetning på nærmere 150 millioner kroner for 2022. Daglig leder i Qvisten, Fredrik Kiøsterud, forklarer de store variasjonene på følgende måte.

- I bransjen vår avhenger omsetningen veldig av når forskjellige spillefilmer ferdigstilles, sier Kiøsterud.

- Så hva gjorde at omsetningen eksploderte i 2022?

- I fjor hadde filmene «Kardemomme by» og «Helt super» premiere samtidig. Det var to svære spillefilmer. Når dette bokføres sammen med «Juletimen» for NRK, så er det tre svære produksjoner som ferdigstilles, og da skyter det fart, sier Kiøsterud.

Han mener imidlertid at selv om det er en stor differanse mellom omsetningstallene fra 2021 til 2022, så driver de ikke en «jojo»-bedrift.

- Vi begynner å stabilisere oss. I år styrer vi mot 120 millioner kroner med to premierer. Det er vi fornøyd med. Vi etablerer selskaper og konsultasjoner. Men det er en tøff bransje med tanke på strømmetjenestene, reklamemarkedet og de norske støtteordningene for film. Vi legger sten for sten og tenker i lange perspektiver, forklarer Kiøsterud, som forteller at de ønsker å ligge på 150 millioner kroner i omsetning i årene fremover.

- Nå er vi godt belagt to neste årene og planlegger til et godt stykke ut i 2026. Jeg føler vi har kontroll i en bransje som kanskje ikke har alt på G, sier Kiøsterud.

Les også:  Qvisten kjøper teknologiselskap: - Nå satser vi fullt og helt

Her kan du se alle tallene til Qvisten for regnskapsåret 2023. Alle tall i MNOK.Omsetningen skyter til himmels

Qvisten 2022 2021 Endring i %
Omsetning 146,4 18,2 + 704,4
Driftsresultat 5,0 2,1 + 138,1
Resultat før skatt 5,0 2,0 + 150

Ser mot det internasjonale markedet

Fredrik Kiøsterud mener grunnen til at produksjonsselskapet gjør det skarpt, er fordi selskapet har klart fulgt strategien til punkt og prikke.

- Vi har stått i vår strategi i 30 år og har trodd på det å bygge opp et godt håndverk. Det var litt «koste hva det koste vil» noen år, men nå får vi igjen for det. Godt håndverk og flat struktur har gitt resultater, sier han.

Han forteller at etableringen av flere nye selskaper som lisensieringsselskapene Rights and Brands i Norge og Sverige og et nytt teknologiselskap har rigget Qvisten «for videre europeisk vekst.»  Rights & Brands har som mål å bringe nordisk kultur ut til verden gjennom kjente merkevarer, mens Qvisten XTND «skal levere moderne og komplette publikumsopplevelser som skal kunne konkurrere på det internasjonale markedet.»

- Vi har blitt mer enn bare et typisk animasjonsstudio. Og det er det som gjør at folk henvender seg til oss, sier Kiøsterud.

Les også: Qvisten kjøper teknologiselskap: - Nå satser vi fullt og helt

Vi opplever tørke på reklamebiten. Fredrik Kiøsterud, daglig leder i Qvisten

Bremsene på i reklame- og strømmemarkedet

I år som i fjor styrer Qvisten mot fem millioner i driftsresultat. 

- Fem av 150 millioner er ikke store marginer, men vi har stabil drift. Det er ikke noe dårlig resultat, sier Kiøsterud.

Han forteller videre at selskapet teller nå rundt 90 ansatte. Over 60 faste, mens 30 er på ett- og toårskontrakter.

- Det er klart at det kan være skummelt med mange ansatte, men vi har store lange prosjekter, så vi sover ikke dårlig om natta, sier Kiøsterud.

I tillegg til film driver også Qvisten med reklamefilmproduksjoner.

- Vi driver med noe reklame. Vi gründerne av Qvisten er jo gamle westerdøler, så det har vi alltid likt. Men vi merker at det er et drastisk fall i henvendelser og prosjekter fra den siden. Avdelingen vår som driver med alt på mindre enn ti minutter driver mye mer med organisasjoner og installasjoner, som for eksempel ved Akvariet i Bergen.

- Så det er lite fra reklamemarkedet for tiden?

- Vi opplever tørke på reklamebiten, ja.

- Hva med strømmetjenestene?

- Der er det vi som pitsjer for dem. Men vi ser at alle trekker i bremsen nå. Det er tøffere å komme til bords, men i posisjonen vi er vi ikke nervøse, likevel kan vi ikke hvile på 2022 i ett eneste sekund, sier Kiøsterud som er glad for at de har prosjekter å jobbe med i flere år fremover.

Fikk kritikk:

Filmen «Helt super» ble i våres anklaget for «blackface» og den planlagte visningen av barnefilmen under den internasjonale filmfestivalen i Berlin ble kansellert. Den var imidlertid på å skyve omsetningen til himmels for Qvisten.

- Filmene vi lager skal ha et internasjonalt publikum.

Fredrik Kiøsterud gir de ansatte ros for at Qvisten kan vise til såpass solide regnskapstall, i et marked som ellers er på vei ned.

- Jeg er stolt på vegne av de ansatte. Alle har nærmest stått på hue for å få til dette. På grunn av det har vi sikret arbeidsplassene og sover nok litt bedre enn andre i bransjen. Vi må bare sørge for å fortsette å ta sikre, trygge og strategiske valg, sier den daglige lederen.

Les også: Reagerer kraftig på norsk barnefilm: - Sammenligner svarte mennesker med dyr

I et tøffere markeder sier Qvisten-sjefen at animasjonsbyrået «snur siktet.»

- Filmene vi lager skal ha et internasjonalt publikum. Vi må konkurrere. Nå bretter vi ut for å ha noe å fare med. Hele verden er markedet vi kan drive i. Derfor er også Rights and Brands viktig, sier Kiøsterud.

Han forteller at de har kontorer flere steder i verden, i både Tokyo, Beijing og Midtøsten blant annet, men at de holder animasjonsdriften i Norge.

- Det viser seg at kvaliteten og gjennomføringen er like stor ved Akerselva som i Tokyo. Godt håndverk og viktige historier vil det alltid være behov for, sier Kiøsterud.

Flåklypa-produsent øker omsetningen med nesten 130 millioner: - Sover nok litt bedre enn andre i bransjen